top of page

חוגגים את הנשים בתעשיית האופנה


חוגגים את הנשים בתעשיית האופנה

Image: GUY MARINEAU/WWD


מרץ הוא חודש של ההיסטוריה של הנשים. חוגגים את הנשים בתעשיית האופנה.

לנשים יש תפקיד משמעותי בתעשיית האופנה במשך שנים רבות, הן כצרכנות והן כיוצרות. לאורך ההיסטוריה, נשים היו בחזית האופנה, והובילו את הדרך מבחינת סגנון, עיצוב וחדשנות. בשנים האחרונות הולכת וגוברת תנועה להעצמת נשים בתעשיית האופנה, במיוחד בתפקידי מנהיגות. נשים רבות פרצו את תקרת הזכוכית והפכו למעצבות אופנה מצליחות, מנכ"ליות ומנהלות. בנוסף לתפקידי מנהיגות, נשים תורמות תרומה משמעותית לתעשייה גם בתחומים כמו דוגמנות, סטיילינג, צילום ועיתונאות. דוגמניות נמצאות לעתים קרובות בחזית קמפיינים אופנתיים, וצלמים וסטייליסטים יוצרים כמה ממאמרי מערכת האופנה פורצי הדרך והחדשניים ביותר. עם זאת, עדיין קיימים אתגרים משמעותיים העומדים בפני נשים בתעשיית האופנה, לרבות סוגיות של אי שוויון בשכר, אפליה וייצוג מוגבל בתפקידי מנהיגות. ככל שהתעשייה ממשיכה להתפתח, חיוני להמשיך ולפעול ליצירת סביבה מכילה ושוויונית יותר לכל הנשים באופנה.

ההשגים של נשים לאורך ההיסטוריה ובחברה העכשווית מבחינה היסטורית, אופנה היא תעשייה הנשלטת על ידי גברים, כאשר רוב מעצבי האופנה הם גברים. נשים כמו אלזה שפארלי, גבריאלה "קוקו" שאנל וז'אן לנווין סללו את הדרך לנשים, שמטביעות את חותמן באופנה היום, הכוללות את מיוצ'יה פראדה, דונטלה ורסצ'ה, סילביה ונטוריני פנדי, מריה צ'יורי גרציה, וירג'יני ויארד וגבריאלה הרסט.


ז'אן לנווין Jeanne Lanvin

ז'אן לנווין הייתה מעצבת אופנה צרפתייה שהקימה את בית האופנה לנווין בשנת 1889. נולדה בפריז בשנת 1867, לנווין הייתה הבכורה מבין 11 ילדים במשפחת פועלים. למרות ההתחלה הצנועה שלה, היא הפגינה כישרון לאופנה ועיצוב מגיל צעיר.

לנווין החלה את הקריירה שלה כיוצרת כובעים, ויצרה כובעים לנשים בביתה שלה. עד מהרה הרחיבה את עסקיה שכללו בגדים ובשנת 1889 פתחה את הבוטיק הראשון שלה בפריז. העיצובים של לנווין היו ידועים בסגנון הנשי והרומנטי שלהם, הכוללים בדים עדינים ורקמה מורכבת.

לאורך הקריירה שלה, לנווין נודעה בזכות עיצוביה החדשניים ותשומת הלב לפרטים. היא הייתה בין המעצבות הראשונות, שהשתמשו בצבע בבגדיה, והיא הייתה ידועה בשימוש שלה בחומרים יוקרתיים כמו משי וקטיפה. לנווין גם הייתה חלוצה בשימוש במיתוג באופנה, יצרה לוגו ללייבל שלה ועיצבה בשמים ואביזרים אחרים כדי להשלים את קווי הלבוש שלה.

הצלחתה של לנווין בתעשיית האופנה אפשרה לה להרחיב את עסקיה ולפתוח בוטיקים חדשים במקומות כמו Deauville and Biarritz. היא התרחבה גם לבגדי ילדים ועיצוב הבית, וביססה עוד יותר את המותג Lanvin כסמל של יוקרה ותחכום.

ז'אן לנווין נפטרה ב-1946, אבל מורשתה כמעצבת אופנה חלוצה ממשיכה לחיות. כיום, המותג עדיין ידוע בעיצוביו האלגנטיים והמתוחכמים, והוא ממשיך להוות כוח מוביל בעולם האופנה העילית.

All the Images are from the Lavin website


Marie-Blanche de Polignac, circa 1930 © Roger Schall/ Patrimoine Lanvin

Marie-Blanche de Polignac, circa 1930 © Roger Schall/ Patrimoine Lanvin

האתר כאן

עוד על Jeanne Lanvin כאן


אלזה שיפארלי Elsa Schiaparelli

אלזה שיאפרלי הייתה מעצבת אופנה איטלקית שנולדה ברומא ב 1890 ונפטרה בפריז ב 1973. ידועה בעיצוביה החדשניים והסוריאליסטיים, שהיו פופולאריים בשנות ה 20 וה 30.

שיאפרלי התעניינה באמנות מגיל צעיר, למדה פילוסופיה באוניברסיטת רומא לפני שעברה לפריז בתחילת שנות ה 20. בפריז היא החלה לעצב בגדים וצברה מהר מאוד מוניטין בזכות עיצוביה האוונגרדיים והנועזים. שיאפרלי פתחה את הבוטיק הראשון שלה ב 1927, והעיצובים שלה הפכו במהרה לפופולאריים בקרב אמנים, סופרים ויוצרים אחרים.

העיצובים של Schiaparelli אופיינו בצבעים נועזים, בדים יוצאי דופן ובפרטים בלתי צפויים. היא נודעה בשימוש שלה באפקטים של טרמפ ל'איל, כמו יצירת אשליה של כיסים על שמלות, שבהן לא היו כאלה. היא גם יצרה את שמלת הערב הראשונה עם רוכסן גלוי, שהיה אז עיצוב פורץ דרך.

שיאפרלי שיתפה פעולה עם אמנים ומעצבים רבים במהלך הקריירה שלה, כולל סלבדור דאלי, שיצר עבורה שמלה בצורת לובסטר. היא גם נודעה בשימוש שלה בסוריאליזם בעיצוביה, כמו יצירת שמלות עם מוטיבים כמו פפיון ענק או טלפון.

בנוסף לעיצובי האופנה שלה, שיאפרלי גם יצרה קו של בשמים וקוסמטיקה. ניחוח החתימה שלה Shocking הוצג בשנת 1937 והפך לקלאסיקה מיידית.

Shocking Schiaparelli for women

Shocking Schiaparelli for women


למרות שהפופולאריות של סקיאפרלי ירדה לאחר מלחמת העולם השנייה, השפעתה על אופנה נמשכה. העיצובים החדשניים והנועזים שלה סללו את הדרך למעצבים אחרים לפרוץ את גבולות האופנה ולהמשיך להוות השראה למעצבים כיום.

Elsa Schiaparelli on the cover of Time Magazine Aug. 13, 1934  l Image from Schiaparelli website

Elsa Schiaparelli on the cover of Time Magazine Aug. 13, 1934 l Image from Schiaparelli website


האתר כאן

עוד על Elsa Schiaparelli כאן


מרי קוואנט Mary Quant

Opens her first boutique, BAZAAR in Kings Road, Chelsea (London). The mini-skirt sensation begins

Opens her first boutique, BAZAAR in Kings Road, Chelsea (London). The mini-skirt sensation begins


מרי קוואנט היא מעצבת אופנה בריטית שעלתה לגדולה בשנות ה 60. ידועה בעיקר בזכות הפופולאריות של חצאית המיני והמכנסיים החמים, שהפכו לסמלים של תנועת האופנה "רעידת נעורים" של התקופה. העיצובים של קוואנט התאפיינו בצבעים העזים ובדוגמאות הגרפיות שלהם, והיא הייתה דמות מפתח בפיתוח אופנת המוד.

קוואנט פתחה את הבוטיק הראשון שלה Bazaar, בלונדון ב 1955 והמשיכה להשיק קו בגדים משלה ב 1963. העיצובים שלה היו פופולאריים בקרב נשים צעירות שחיפשו אופנה מהנה ובמחיר סביר שמשקפת את הנוף החברתי והתרבותי המשתנה של הזמן.

בנוסף לעבודת האופנה שלה, קוואנט עיצבה גם איפור ומוצרי יופי נוספים. היא זכתה בתואר OBE בשנת 1966 וב DBE בשנת 2015 על שירותיה לאופנה בריטית. כיום היא נחשבת לאחת המעצבות המשפיעות ביותר של המאה ה 20, ומורשתה ממשיכה להוות השראה לדורות חדשים של מעצבים.


האתר כאן

עוד על Mary Quant כאן


סטלה מקרטני Stella McCartney כנשים שמעצבות לנשים, יש להן לא רק חוש חד למה, שהלקוחות שלהן באמת צריכים מקו בגדים, אלא גם אילו עיצובים ופרטים שיכולים לבסס תחושה של ביטחון לביש ולגרום להן להרגיש כמו הגרסה הטובה ביותר של עצמן.

המעצבת סטלה מקרטני מספרת על ההשפעות בתהליכי העיצוב שלה, בניסיון שלה בעבודה עם נשים ובאופן שבו הן מבקשת לרומם את לקוחותיה בכל יום דרך עבודתה.


מה משך אותך לעולם האופנה?

"תמיד קיבלתי השראה רבה מההורים שלי, לא רק בגלל האמונות החזקות שלהם סביב צמחונות ואקטיביזם לבעלי חיים, אלא בגלל הסגנון המדהים שלהם. הם מעולם לא התפשרו, מעולם לא ניסו להיראות מגניבים עבור אף אחד אחר. אימא שלי זכתה ללעג בגלל הסגנון שלה אז, ועכשיו, אני מדברת עם החברים שלי, לבנות שלהן יש סגנון מאוד מגניב - וכולן, כמו, 'אמא שלך הייתה האישה הכי מגניבה בחיים'. אבא אמר שהוא היה חלק מרכזי מהימים הראשונים של הביטלס ומה שהם לבשו. הוא היה הדמות הזו [מי היה אומר] אנחנו צריכים להיראות כמו להקה.’ זה בא ממנו. זה הביא אותי להתמחות הראשונה שלי ב -Savile Row והרצון שלי התגבש להיות מעצבת אופנה ".


מה היה ההישג הכי בלתי נשכח שלך?

"כשהתחלתי לראשונה, הבחירה שלי לא להשתמש בעור או פרווה הפכה אותי לאאוטסיידר. פעם קראו לי 'מוזרה אקולוגית'! עם זאת, הערכים שלי גם דרשו ממני להיות חדשנית ולהתנסות בטכנולוגיות חדשות, וזה מה שמניע אותי. במהלך השנים, חלה התקדמות משמעותית במה שאפשרי - לא צריך להתפשר על סגנון יותר בשביל קיימות. מאז 2017 שיתפתי פעולה עם חברה בשם Bolt Threads, ששילבה מדע עם אופנה כדי ליצור את Mylo, עור אלטרנטיבי נטול חיות העשוי מתפטיר (מבנה השורש התת-קרקעי של פטריות). קולקציית קיץ 2022 שלי סימנה את הופעת הבכורה של תיק Mylo הראשון על מסלול, וזה היה רגע מאוד מיוחד עבורי. מכיוון ש[אופנה היא] אחת התעשיות המזהמות ביותר על פני כדור הארץ, חומרים מהדור הבא כמו Mylo נותנים לי כל כך הרבה תקווה לאבולוציה של האופנה ולעתיד מודע יותר".

ספר לנו על תהליך העיצוב שלך.

"בכל פעם שאני מעצבת קולקציה, תמיד יש לי תמונה של אימא שלי על לוח הקולג' שלי. היא ההשראה שלי. הסגנון שלה שידר ביטחון ומרדנות ולימד אותי שהוא יכול לשמש ככלי לביטוי עצמי. מודרנית לתקופה, היא הייתה לובשת פריטים מהארון של אבא שלי, מערבבת וינטג' עם מעצב, ומשלבת חליפות מחויטות עם סריגים. הבחירות הסגנוניות הללו חיזקו עבורי את החשיבות של ספק גבולות וסקרנות אינטלקטואלית בעת עיצוב קולקציה".


כיצד עוצבה חווית הקריירה שלך בעבודה עם (ועבור) נשים?

"קיבלתי השראה לעצב לנשים נועזות, חדשניות ועצמאיות וזה תענוג מוחלט להמשיך ולעבוד בשירות של קהל לקוחות הכולל כל כך הרבה נשים שהסיפורים שלהן מהווים השראה לכולנו. אני רוצה להשאיר חותמת שהן יכולות ללבוש במהלך היום שלהם. כשאני רואה אישה לובשת את העיצובים שלי בעולם האמיתי, אני מתמלאת בגאווה כי זה אומר שהם נשזרו במרקם חייה - זה הופך לחלק מהסיפור שלה. אני רוצה שלקוחות יאהבו את החלקים עד כדי כך שהם רוצים ללבוש אותם שוב ושוב ולהעביר אותם לדורות".

את הפריטים תוכלו לרכוש באתר של המעצבת כאן

All the Images are from the Stella McCartney Website

עוד על Stella McCartney כאן


קריאה מהנה!



Image: ShopStyle Collective l Ilana Biller

bottom of page