top of page

מרץ הוא חודש של ההיסטוריה של הנשים

מבחינה היסטורית, אופנה היא תעשייה הנשלטת על ידי גברים, כאשר רוב מעצבי האופנה הם גברים. נשים כמו אלזה שפארלי, גבריאלה "קוקו" שאנל וז'אן לנווין סללו את הדרך לנשים, שמטביעות את חותמן באופנה היום, הכוללות את מיוצ'יה פראדה, דונטלה ורסצ'ה, סילביה ונטוריני פנדי, מריה צ'יורי גרציה, וירג'יני ויארד וגבריאלה הרסט.


Miuccia Prada

Miuccia Prada (Estrop/Getty Images)

Miuccia Prada (Estrop/Getty Images)


למרבה האירוניה, מריו פראדה, שהקים את בית האופנה האיטלקי כחברת מוצרי עור ב 1913, לא האמין שלנשים יש מקום בעסקים. אבל בתו לואיזה המשיכה את העסק המשפחתי מכיוון שאחיה לא רצה שיהיה לו שום קשר לזה. היא ניהלה את פראדה במשך כמעט 20 שנה עד סוף שנות ה-70, כאשר בתה מיוצ'ה פראדה לקחה את מקומה.

פראדה המציאה את רעיון האסתטיקה של "שיק מכוער", סללה את הדרך לאינטלקטואליות נשית באופנה, והעלתה את הניילון, חומר תועלתני יומיומי לתוך הבד המיוחד של פראדה.

Prada Re-Edition 2000 Hobo Tessuto Mini

Prada Re-Edition 2000 Hobo Tessuto Mini


Gabrielle “Coco” Chanel

Gabrielle “Coco” Chanel (George Rinhart/Corbis via Getty Images)

Gabrielle “Coco” Chanel (George Rinhart/Corbis via Getty Images)


למרות שהיא הייתה יתומה חסרת פרוטה שגודלה על ידי נזירות, גבריאל "קוקו" שאנל השתמשה בחכמתה והתמדה כדי להפוך את שמה לשם מוכר שממשיך להיות אחד המותגים המבוקשים ביותר באופנה.

עיצוביה של שאנל התאפיינו בפשטות ובאלגנטיות, בקווים גיאומטריים וצורות פשוטות, פונקציונאליים ונוחים לעבודה.

בנוסף, הייתה שאנל למעצבת הראשונה שהכינה בגדי נשים מבד הג'רסי, בד קל וגמיש, שעד לאותה תקופה היה בשימוש בעיקר לבגדים תחתונים. היא קיצרה את החצאיות, שנהגו להיות ארוכות ומלאות בד, וחשפה את השוקיים.

היא הייתה הראשונה שהלבישה נשים במכנסיים וחליפות נוחות ופשוטות ושיחררה אותן מהצורך במחוכים מכבידים ושמלות מגבילות.

כמעצבת, הפכה את התיק לאביזר פונקציונלי יותר עם ה 2.55, אחד מתיקי הכתף הראשונים בשוק.

בשנת 1922 הוציאה שאנל את הבושם שאנל מספר 5 והייתה למעצבת האופנה הראשונה שהוציאה בושם.

שאנל גם הייתה האישה הראשונה שיצרה ב 1921 את הקשר הראשון בין עולם הבישום לעולם האופנה והפכה את הבושם ל”לבוש” לכל דבר.

עוד על שנל כאן

Paris-Shanghai Icons Reissue 2.55 Flap Bag Quilted Distressed Calfskin 225

Reissue 2.55 Flap Bag Quilted Printed Canvas 226

Reissue 2.55 Flap Bag Quilted Aged Calfskin 226


אחת מיצרניות ההיסטוריה והחדשניות המשפיעות ביותר של האופנה שנתנו השראה לדור הזה ולדור הבא להיות כוח לשינוי חיובי היא

CARRIE MARCUS NEIMAN

פורצת דרך ומחדשת קמעונאות אופנה, קארי מרקוס ניימן ייסדה את ניימן מרקוס בשנת 1907 ועזרה להגדיר את התכונות שהפכו אותה ליעד יוקרתי. בספר שיצא לאחרונה, "נערה ושמה קארי", הסופרת ג'רי מרקוס סמית' חולקת את המורשת של דודתה, שהתוותה דרך לעבר מקום עבודה נשי בעיקרו המטפח את תרומתם של נשים עד היום.

"A Girl Named Carrie" Book by Jerrie Marcus Smith

"A Girl Named Carrie" Book by Jerrie Marcus Smith


ספר "ילדה ושמה קארי" מאת ג'רי מרקוס סמית'

ג'רי מרקוס סמית זוכרת את דודתה הגדולה קארי כאישה נטולת הומור, שתמיד לבשה שחורים ושהיא, אומרת ג'רי, "הפחידה אותי עד מוות". רק כבוגרת ג'רי הבינה את ההשפעה של קארי מרקוס ניימן. יחד עם אחיה, הרברט מרקוס האב, ובעלה א.ל. ניימן, קארי ייסדה ב-1907 את חנות הכולבו המפורסמת ניימן מרקוס בדאלאס, טקסס.

קארי מילאה תפקיד בלתי נפרד בהצלחת החנות, למרות שלוש שביתות נגדה: היא הייתה אישה, היא הייתה יהודיה, ו(לאחר מערכת היחסים הבלתי חוקית של בעלה עם מוכרת בקומה השנייה) היא התגרשה. עם זאת, עם טעם ללא דופי ונימוסים מופתיים, היא נסעה כקונה לניו יורק בשנות העשרים (בלי גבר!) וכפי שג'רי אומרת, "אף אחד לא דחף אותה".

קארי הייתה אוטודידקטית ומעולם לא למדה בקולג'. ההיריון היחיד שלה הסתיים בהפלה; היא עבדה בניימן מרקוס עד מותה בגיל 66. עם זאת, דרך זיכרונות שחלקו אביה, אגדת ניימן מרקוס המנוחה סטנלי מרקוס, כמו גם דרך ראיונות מרהיבים עם אנשי מכירות שפרשו זה מכבר, ג'רי הרגישה קשורה לקארי באופן בלתי נפרד. כל זיכרון של דודה קארי, כל זיכרון, כל פרט המסו את פחד הילדות של ג'רי מהאישה החמורה בשחור, והותירו במקומה דיוקן צבעוני של אדם שיש להעריץ, לאהוב ואולי יותר מכל לחלוק .

מחברת: ג'רי מרקוס סמית


Silvia Venturini Fendi

Silvia Venturini Fendi (Estrop/Getty Images)

Silvia Venturini Fendi (Estrop/Getty Images)


נולדה למשפחת אופנה - סבה וסבתה אדל ואדוארדו פנדי הקימו את פנדי כבוטיק עור ופרווה ברומא בשנת 1926 - סילביה ונטוריני פנדי חיה אופנה. אדל ואדוארדו פנדי השאירו את החברה לחמש בנותיהם, שפנו לקארל לגרפלד לעצב את הקולקציות המוכנות ללבישה של פנדי והפרווה של פנדי. סילביה ונטוריני פנדי הצטרפה לעסק המשפחתי בשנת 1994 כמנהלת יצירתית של אביזרים ובגדי גברים. סילביה ונטוריני פנדי עיצבה את Fendi Baguette האייקוני, שסיים את השימוש בפרווה אמיתית בפנדי, ושכרה את קים ג'ונס לרשת את לגרפלד לאחר שנפטר ב 2019.


Baguette NM Bag Zucca Canvas Medium

Baguette NM Bag Zucca Canvas Medium


Fendi Baguette NM Bag Fringe Leather Medium

Fendi Baguette NM Bag Fringe Leather Medium


Donatella Versace

Donatella Versace (Daniele Venturelli/WireImage)

Donatella Versace (Daniele Venturelli/WireImage)


כשג'יאני ורסאצ'ה האגדי היה בשיאו, הוא היה מתייעץ עם אחותו הקטנה דונטלה. לאחר שהמעצב נרצח בצורה טראגית במיאמי ביץ' ב-1997, דונטלה דאגה לשמר את מורשת אחיה ואת שם המשפחה. היא השתלטה על הבית של ורסאצ'ה, ויותר מ 20 שנה מאוחר יותר והמותג עדיין מתקדם.

מי יכול לשכוח את ג'ניפר לופז צועדת על המסלול בשחזור של מראה הגראמי האייקוני שלה משנת 2000? בשנה שעברה ורסאצ'ה התחברה לחברתה הוותיקה סילביה ונטוריני פנדי כדי להפיק את Fendace (VERSACE AND FENDI).


Tapputi-Belatekallim

Tapputi-Belatekallin. Credit: Hélène Baum From cosmosmagazine.com

Tapputi-Belatekallin. Credit: Hélène Baum From cosmosmagazine.com

מדי שנה מוקדש חודש מרץ גם להכרה והוקרה לתרומתן של נשים ברחבי העולם.

ההיסטוריה של נשים במדע לא חוזרת רק לסיפורים של מדעניות ופילוסופים כמו Hypatia of Alexandria, היא גם משתרעת כ 6,000 שנים אחורה עד לאימפריות עתיקות במסופוטמיה, ערש הציוויליזציה.

רבים משמותיהן של הנשים הללו אבדו מאז בזמן וכל מה שנותר מהן הוא תיאורי דמותן בגילופי אבן. אבל אחת הנשים הראשונות ששמה אנחנו כן מכירים שייכת לזה של כימאית Tapputi-Belatekallim

1200 לפני הספירה.

כיצרנית בשמים מלכותית, Tapputi לא הייתה רק ראש משק הבית שלה (וזה המשמעות של "Belatekallim"); מדברים עליה כסמכות בתחומה והמפקחת הרשמית על הבישום בארמון המלוכה.

אנחנו יודעים מעט על הרקע או חייה האישיים של Tapputi, אבל ההיסטוריה השאירה אותנו עם אחד המתכונים שלה: משחה ריחנית למלך בבל.

בשריד מרתק זה, Tapputi מעבירה את הקורא דרך השגרה שלב אחר שלב הדרוש לייצור משחה מלכותית המכילה מים, פרחים, שמן וקלמוס, אשר עשויה להתייחס לעשב לימון או לצמח דמוי קנה שעדיין משמש בבשמים כיום.

תפותי אינה האישה היחידה המוזכרת בכתב היתדות על בישום. כימאית נוספת מצוינת ברשומות אלה, אם כי המחצית הראשונה של שמה אבד. אנחנו מכירים אותה רק בתור "[–]ninu", אם כי היא מתוארת כמחברת של טקסט על ייצור בשמים.לפני הספירה.



Image: ShopStyle Collective l Ilana Biller


Disclaimer: all images and information posted on this blog are copyrighted to their respective owners. I do not own any of the images posted unless otherwise stated. If you see your work on my site without proper credit or you would like it removed, please contact me.




bottom of page