top of page

יום האם הבינלאומי

בארצות הברית התפתח מושג "יום האם" במחצית השנייה של המאה ה 19. במשמעותו המוכרת כיום, בתור תאריך המציין את פועלן של נשים ושל אמהות, נחוג יום האם לראשונה בשנת 1908 במדינת מערב וירג'יניה; הוגת הרעיון הייתה אנה ג'ארביס שרצתה ליצור זיכרון לאימה אן ריבס ג'רוויס.

בעקבות הצלחת יום האם הראשון שלה, ג'רוויס, שנשארה רווקה וללא ילדים כל חייה רצתה לראות את החג שלה מתווסף ללוח השנה הלאומי.

בטענה, שחגים אמריקאים היו מוטים להישגים גבריים, היא פתחה במסע כתיבת מכתבים לעיתונים ולפוליטיקאים בולטים ועודדה אותם באימוץ יום מיוחד לכבוד האימהות.

ההתמדה שלה השתלמה וב 1914 הכריז נשיא ארה"ב תומאס וודרו וילסון על יום האם כעל חג לאומי והוא נקבע ליום הראשון השני בחודש מאי.

לציון יום האם התווספו סמלים כמו פרח הציפורן הלבן, המסמל את טוהר והכוח הסבל של האם.

יום האב בארה"ב ובעוד מדינות בעולם נחגג ביום ראשון בשבוע השלישי של חודש יוני בכל שנה.


יום האם מסביב לעולם

בעוד שגרסאות של יום האם נחגגות ברחבי העולם, המסורות משתנות בהתאם למדינה. בתאילנד, למשל, יום האם נחוג באוגוסט ביום הולדתה של המלכה Sirikit.

ציון חלופי נוסף של יום האם ניתן למצוא באתיופיה, שם מתאספות משפחות בסוף הסתיו לשיר שירים ולאכול סעודה גדולה במסגרת של שלושה ימי פסטיבל Antrosht festival, לכבוד האמהות.


בשנים הראשונות לקום המדינה 'יום האם' צוין בתאריכים שונים בהתאם להחלטת ראשי הרשויות המקומיות.

בשנת 1951 ביוזמה של גב' חנה חושי רעייתו של ראש עיריית חיפה נקבע התאריך 'ליום האם' בחיפה לכ"ז בכסלו, היום השלישי של חג החנוכה.

בעבר יום האם בעיר חיפה היה ממש יום חג, ילדים קיבלו דמי כיס או דמי חנוכה ובכסף הזה קנו לאימא, סבתא או סבתא רבה מטפחת לראש, סבון, ציירו ציור, קנו פרחים וכתבו ברכה.


בשנות התשעים הוחלט בישראל לקרוא ל"יום האם" "יום המשפחה" שנחוג ב ל' בשבט, יום מותה של הנרייטה סולד. יום זה בא להדגיש את הקשר בין בני המשפחה ואת מחויבותם ותרומתם המשותפת לתא המשפחתי.


בארצות הברית, 'יום האם' ממשיך להיחגג על ידי הבאת מתנות ופרחים לאמהות ולנשים אחרות, וזה הפך לאחד החגים הגדולים ביותר להוצאות הצרכנים.


לפעמים, יום האם היה גם תאריך לקידום מטרות פוליטיות או פמיניסטיות. בשנת 1968 Coretta Scott King, אשתו של מרטין לותר קינג ג'וניור, השתמשה ביום האם כדי לארח מצעד לתמיכה בנשים וילדים מוחלשים. בשנות ה 70 גם קבוצות נשים השתמשו בחג כזמן להדגיש את הצורך בשוויון זכויות ובגישה לטיפול בילדים.

במדינות רבות בעולם נחגג היום המיוחד הזה. ביום זה, אנו מראים את אהבתנו ואת הערכה לאמהות שלנו בדרכים רבות – מתנה, ציטוטים במדיה החברתית, כרטיסי ברכה, פרחים, ארוחת ערב מיוחדת וחיבוק אחד גדול.


"להיות אימא במשרה מלאה הוא אחד התפקידים עם השכר הגבוה ביותר ... מאחר שהתשלום הוא אהבה טהורה". Mildred B. Vermont –

“Being a full-time mother is one of the highest salaried jobs… since the payment is pure love.” Mildred B. Vermont


יום האם כמובן מתייחס גם לסבתות, סָבְתָא רַבְּתָא, אמהות חורגות ואימהות מאמצות.


לכול הנשים, שדואגות ואף פעם לא מוותרות לתת את הטוב ביותר מעצמן

יום האם שמח!


bottom of page